Šta je to što ste zatekli u vašem direktoratu kada ste stupili na funkciji nakon tridesetogodišnjeg režima DPS-a ?
Nakon preuzimanja rukovodne funkcije u Direktoratu za zaštitu i spašavanje i upoznavanja sa aktivnostima koje su u prethodnom periodu realizovane, kao pozitivne naglašavam aktivnosti na uspostavljanju legislativnog okvira kroz izradu Strategije za smanjenje rizika od katastrofa, Zakona o zaštiti i spašavanju, Nacionalne planove zaštite i spašavanja za šest različitih vrsta rizika (zemljotres, požar, poplave, itd.), kroz nabavku 59 vatrogasno-spasilačkih vozila, uspostavljanje Fonda za zaštitu i spašavanje, te realizaciju mnogobrojnih programa i projekata u saradnji sa međunarodnim i drugim organizacijama koji su u značajnoj mjeri unaprijedili sistem zaštite i spašavanje u ljudskom i u materijalnom kontekstu.
Sa druge strane, nedvosmisleno su utvrđeni i nedostaci koji se odnose na neadekvatno korišćenje resursa Avio-helikopterske jedinice i nedostatak potrebnog broja letilica za gašenje požara, nedostatak Nacionalnog trening centra za stručno osposobljavanje i usavršavanje pripadnika operativnih jedinica za zaštitu i spašavanje, nedostatak opreme za traganje i spašavanje iz ruševina, nepostojanje formiranih jedinica i timova civilne zaštite itd. U narednom periodu ćemo se baviti unapređenjem sistema zaštite i spašavanje kroz rješavanje označenih nedostataka.
Da li su u vašem direktoratu smjenjivani visoko pozicionirani kadrovi prepoznati kao članovi DPS-a ?
Zbog zatečenog stanja u Avio-helikopterskoj jedinici i brojnih nedostataka u njenom funkcionisanju smijenjena je načelnica ove jedinice, bilo je još nekih kadrovskih promjena ali ne zbog političke angažovanosti već isključivo zbog gore navedenih razloga. Narednom sistematizacijom predviđena su adekvatna rješenja za poboljšanje rukovođenja i obavljanja posla iz djelokruga Direktorata.
U narednom periodu zapošljavanje će se vršiti u skladu sa zakonskim procedurama s tim što će prioritet imati isključivo stručnost i profesionalizam.
Kako ste zadovoljni požarnom sezonom, da li ste za nju bili dobro pripremljeni i da li ste posjedovali dovoljno ljudi i neophodne opreme za te slučajeve ?
Pripremajući se za period pojačane požarne opasnosti u 2021. godini, Direktorat za zaštitu i spašavanje Ministarstva unutrašnjih poslova je kao i prethodnih godina odgovorno pristupio sprovođenju preventivnih aktivnosti, kao i pripremi svih raspoloživih materijalno-tehničkih sredstava i opreme koja su dovedena u funkcionalno stanje. Takođe, svi subjekti u sistemu zaštite i spašavanja su bez obzira na probleme sa virusom COVID 19, iskazali visok stepen odgovornosti i spremnosti da daju doprinos u pripremi požarne sezone.
Kroz različite vidove komunikacije sa lokalnim samoupravama sugerisano im je na odgovornost i obaveze koje imaju u prevenciji i operativnim aktivnostima u procesu gašenja požara na svojoj teritoriji. Posebno je apostrofirana uloga opštinskih timova za zaštitu i spašavanje i organizovanje aktivnosti u zaštiti od požara na teritoriji njihovih opština.
Tokom požarne sezone 2021. godine sprovedene su mnogobrojne aktivnosti u preventivnom i operativnom smislu koje su koordinirane od strane Direktorata za zaštitu i spašavanje i koje su doprinijele činjenici da nismo imali niti jednu žrtvu, nismo imali značajniju štetu na objektima, niti je došlo do požara u šumama velike ekonomske vrijednosti.
Što se tiče neophodne opreme i ljudskih resursa njih nikada nije dovoljno, ali smo sa ovim čime smo raspolagali uz dobru organizaciju i racionalnu upotrebu uspjeli da požare držimo pod kontrolom i da spriječimo da se prošire na ekonomske šume čime bi štete bile neprocjenjive. Takođe smo uspjeli da požarnu sezonu završimo bez zahtjeva za pomoć od strane država iz regiona i međunarodnih partnera.